Friday, July 19, 2013

Kisah Witir

Assalamualaikum.
Salam Ramadhan buat semua muslimin dan muslimat sekalian.
tempoh hari sewaktu solat terawih ada 1 perkara yang menarik hati sy usai solat witir sy melihat seorang hamba Allah yang menadah tangan berdoa kepada Allah. Dalam doanya sy terdengar bisikan permohonnnya kepada Allah,
" Ya Allah, ampunkan aku Ya Allah..
Ampunkan aku Ya Allah..
Ampunkan aku Ya Allah..."
semakin lama semakin kuat. sesiapa yg ada sekitarnya pasti akan mendengar doanya. aku lihat penuh kesungguhan. penuh permintaan. seolah-olah selepas ini dia PASTI akan mengahadapi kematian. apatah lagi aku pernah mengenali zaman silamnya membuatkan aku sendiri berasa sebak melihat situasi ini.
Saudara, inilah nikmat yang telah Allah campakkan dalam hati hambanya untuk merasai manisnya kecintaan, pengharapan, pergantungan kepada Allah Taala. walaupun siapa kita sebelum ini, betapa banyak dosa kita lakukan andai kita mahu dan diizinkan Allah Taala maka Allah akan campakkan nikmat taubat dan keampunan Allah dalam hidup kita. Allahuakbar.
mohonlah kepada Allah agar kita diberi taufiq dan petunjuk oleh Allah dalam kehidupan ini.
hidup ini adalah perjalanan menuju kematian. perjalanan itu boleh jadi perjalanan yang pendek. boleh jadi perjalanan yang panjang. dalam perjalanan itu sewajibnya kita mengisi dengan perkara-perkara yang dapat menyelamatkan kita dari kemalangan-kemalangan yang melukakan. sudah lumrah dalam perjalanan kadangkala kita sesat. kadangkala kita tersasar. namun kita perlu melihat semula peta perjalanan sebenar dan panduan perjalanan agar kita dapat kembali destinasi sebenar. begitulah juga dengan kehidupan kita. adakala kita tersasar dari syariat Allah. tersesat ke jalan dosa. namun disitu adanya rahmat Allah. pengampunan Allah. disana tetap ada panduan dan peta petunjuk untuk memberi sinar harapan kepada kita untuk kembali kepada Allah...
namun ini juga sebenarnya adalah teguran dari Allah untuk memberi peringatan dan contoh teladan agar sy sendiri berdoa kepada Allah dengan penuh penghayatan dan pengharapan kepada Allah. Dimana lagi hendak kita gantungkan pengharapan melainkan hanya kepada Allah Taala.
mudah-mudahan bermanfaat.
# foto di atas adalah foto daripada penulis sendiri dan gambar adalah hiasan. tidak ada kaitan dengan kisah di atas.

No comments:

Post a Comment